Menu BIP
Śnieg i fizyka
Na lekcji fizyki w kl. VII, obserwując śnieg zza okna, zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego idąc, zostawiamy głęboki ślad w śniegu, a po założeniu nart, zostawiamy jedynie płytki ślad.
Postanowiliśmy przeprowadzić doświadczenie. Na talerz wysypaliśmy sól. Wyrównaliśmy powierzchnię soli linijką, tak aby utworzyła warstwę grubości 1,5 cm. Następnie metalowy prostopadłościan ustawialiśmy na talerzu ściankami o różnej powierzchni, uważnie obserwując pozostawiane ślady.
Doszliśmy do wniosku, że nacisk pudełka na sól w każdym ustawieniu był taki sam - równy, co do wartości ciężarowi prostopadłościanu. Zauważyliśmy jednak, że w zależności od ustawienia prostopadłościanu, a więc od pola powierzchni ściany położonej na soli, na którą działa siła nacisku, skutki byłym różne. Ślad był najgłębszy, gdy klocek był ustawiony na najmniejszej ściance, a najpłytszy gdy stał na największej.
Postanowiliśmy przeprowadzić doświadczenie. Na talerz wysypaliśmy sól. Wyrównaliśmy powierzchnię soli linijką, tak aby utworzyła warstwę grubości 1,5 cm. Następnie metalowy prostopadłościan ustawialiśmy na talerzu ściankami o różnej powierzchni, uważnie obserwując pozostawiane ślady.
Doszliśmy do wniosku, że nacisk pudełka na sól w każdym ustawieniu był taki sam - równy, co do wartości ciężarowi prostopadłościanu. Zauważyliśmy jednak, że w zależności od ustawienia prostopadłościanu, a więc od pola powierzchni ściany położonej na soli, na którą działa siła nacisku, skutki byłym różne. Ślad był najgłębszy, gdy klocek był ustawiony na najmniejszej ściance, a najpłytszy gdy stał na największej.
Rejestr zmian podstrony
Informację wprowadził(a): Izabela Leś-Borkowska (2024-01-14 20:37:37)
Informację zmodyfikował(a): Izabela Leś-Borkowska (2024-02-25 11:22:13)
Liczba odwiedzin: 138
Informację wprowadził(a): Izabela Leś-Borkowska (2024-01-14 20:37:37)
Informację zmodyfikował(a): Izabela Leś-Borkowska (2024-02-25 11:22:13)
Liczba odwiedzin: 138
Banery dolne
Galeria zdjęć
Nasza galeria